Fotografia .
Serwis znalezionych frazLinki
- Ashley...
- MIESZKANIE
- Gilgamesz.
- Kazimiera Iłłakowiczówna .
- Studenci kognitywistyki!
- Pokój 1 os. dla niepalącej dziewczyny w CENTRUM od 1 lutego
- Jakie płytki
- ANKIETA
- Porwanie - zaawansowana gra symulacyjna
- Iran - zielona fala - drugi wybuch !!! :O)))
- Kurs Tarota Poznań/Luboń
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- pianina.htw.pl
Ashley...
Poznañ: unikatowa wystawa "Ernst Stewner – niemiecki fotograf Polski"
Niepokazywane dot±d szerokiej publiczno¶ci zdjêcia Polski z lat 30-tych i 40-tych XX w. mo¿na zobaczyæ w Poznaniu na wystawie "Ernst Stewner – niemiecki fotograf Polski". Wykonane przez fotografika prace nios± ze sob± przekaz artystyczny i dokumentalny.
Wystawa sk³ada siê z blisko 160 zdjêæ, zarówno orygina³ów, jak i odbitek wykonanych z negatywów na potrzeby ekspozycji. Fotografie zosta³y podzielone na kilka kategorii: Poznañ, polskie miasta, Wielkopolskê (Piêkny Kraj Warty), fotografie etnograficzne oraz portrety.
Prace artysty przez kilkadziesi±t lat przele¿a³y w domowym archiwum i zosta³y odnalezione przypadkiem. Fotografie maj± zarówno warto¶æ artystyczn± i dokumentaln±. Jest to pierwsza tak obszerna wystawa zdjêæ Stewnera.
- Nie pokazujemy kolejny raz tych samych zdjêæ powieszonych w inny sposób. Prezentujemy co¶, czego jeszcze nie widzieli¶my, a jest nieod³±cznie zwi±zane z Polsk±. Drug± unikatow± spraw± jest sama postaæ Ernsta Stewnera, który ma niesamowit± biografiê i swoj± osobowo¶ci± wyprzedza³ czasy w jakich przysz³o mu ¿yæ – powiedzia³ kierownik projektu dr Piotr Korduba.
Stewner urodzi³ siê w 1907 r., wychowa³ na Wo³yniu, szko³y koñczy³ na ¦l±sku, a jako miejsce zamieszkania wybra³ polski Poznañ; w³ada³ jêzykiem niemieckim, polskim i rosyjskim. Po wybuchu II wojny ¶wiatowej Stewner przej±³ (prawdopodobnie za porozumieniem stron) najwiêksze na terenach II Rzeczpospolitej atelier fotograficzne K. Gregera. Jego w³a¶ciciel zosta³ wysiedlony z Poznania do Generalnego Gubernatorstwa.
Jak powiedzia³ dr Korduba, fotografik zatrudni³ w atelier wy³±cznie Polaków. - Stworzy³ im niespotykane na terenach okupowanych warunki do pracy. Stewner traktowa³ ich z nale¿nym szacunkiem. Mogli rozmawiaæ po polsku, wszyscy jedli przy jednym stole. Takim zachowaniem fotograf nara¿a³ siê w³adzom okupacyjnym – doda³ Korduba.
Po wojnie fotografik zaj±³ siê biznesem w zachodnich Niemczech i od³o¿y³ aparat. Czêsto pojawia³ siê w Poznaniu, aby spotkaæ siê ze swoimi znajomymi – wykorzystywa³ do tego w czasach PRL organizowane w mie¶cie miêdzynarodowe targi.
- Spojrzenie Stewnera na Polskê jest unikatowe. To by³ Niemiec z krwi i ko¶ci, znawca literatury, filozofii. Jego prace umieszczone s± w nurcie fotografii ojczystej, która funkcjonowa³a zarówno w Polsce, jak i w Niemczech. Zdjêcia wykonywa³ jednak w polskim duchu – z trudnym do uchwycenia romantyzmem, malowniczo¶ci± krajobrazów, umiejêtno¶ci± podpatrzenia polskiego bohatera i uroku – opisa³ dr Korduba.
W fotografiach Stewnera nie ma te¿ w±tku, który pojawi³ siê w Niemczech na fali nazistowskiej ideologii. - Od pewnego momentu miasta przez niemieckich fotografów pokazywane by³y, jako siedliska z³a, industrializmu, jako zagro¿enie czysto¶ci narodowej – wyja¶ni³ kierownik projektu "Ernst Stewner – Niemiecki fotograf Polski".
Zbiór blisko 2 tys. negatywów przed czterema laty przypadkowo odnalaz³ dr Piotr Korduba przy okazji poszukiwania materia³ów do ksi±¿ki o jednej ze starych willowych dzielnic Poznania. Prace Stewnera znajdowa³y siê w prywatnym archiwum córki artysty w Berlinie. Zosta³y wywiezione w 1945 r. i od tego czasu nigdy nie by³y udostêpniane.
Przy okazji wystawy wydany zosta³ polsko-niemiecki album ze zdjêciami oraz tekstami badaczy z obu pañstw. Powsta³ równie¿ program edukacyjny po¶wiêcony historii fotografii miêdzywojennej i historii polsko-niemieckich relacji na przestrzeni ostatnich 80 lat.
Wystawê bêdzie mo¿na ogl±daæ w poznañskim Centrum Kultury Zamek od 7 listopada do 14 grudnia. W latach 2015-2016 wystawa ma byæ prezentowana w Polsce oraz w Niemczech. Ekspozycjê przygotowa³ Instytut im. Herdera w Marburgu i Centrum Kultury Zamek.
...
Fotografia tez sztuka a tu mamy rzeczywiscie ewenement artystyczno historyczny .
Odnaleziono najstarsze zdjêcie przedstawiaj±ce cz³owieka
To najprawdopodobniej najstarsze zdjêcie cz³owieka na ¶wiecie. Widok opustosza³ej ulicy w Pary¿u zosta³ uchwycony przez pioniera fotografii Louisa Jacquesa Daguerre'a w 1838 r. Niezwyk³o¶æ obrazu polega na tym, ¿e na zdjêciu widaæ sylwetkê ludzk±. To osoba korzystaj±ca z us³ug siedz±cego na chodniku pucybuta.
Istniej± starsze fotografie, ale na ¿adnej z nich nie dostrze¿ono cz³owieka. Postaæ widaæ w lewym rogu opublikowanej przez Wikimedia fotografii. Zdjêcie by³o umieszczone w internecie ju¿ wcze¶niej, ale dopiero na wersji w wysokiej rozdzielczo¶ci uda³o siê zobaczyæ sylwetkê ludzk±.
Znawcy techniki Daguerre'a twierdz±, ¿e potrzebowa³ siedmiu minut, by na¶wietliæ metalow± p³ytkê.
...
Wtedy zrobienie zdjecia to byla mordega
Wroc³aw: biograficzna plenerowa wystawa po¶wiêcona Witoldowi Romerowi
Od poniedzia³ku na rynku bêdzie mo¿na obejrzeæ plenerow± wystawê biograficzn± pt. "Witold Romer – naukowiec i artysta". Ukazuje ona zainteresowania naukowe i artystyczne wroc³awskiego fotografa i chemika oraz osoby i miejsca zwi±zane z histori± jego ¿ycia.
Jak powiedzia³ rzecznik O¶rodka "Pamiêæ i Przysz³o¶æ" Juliusz Wo¼ny, plenerow± wystawê po¶wiêcon± wybitnemu wroc³awskiemu fotografowi – Witoldowi Romerowi przygotowali Barbara Romer i Adama Sobota.
REKLAMA
- Chodzi³o nam o pokazanie piêknych fotografii Witolda Romera nie tylko mieszkañcom miasta, ale równie¿ turystom, którzy przebywaj± we Wroc³awiu w sierpniu. Misj± naszego o¶rodka jest propagowanie historii miasta i regionu, dlatego w³±czyli¶my siê w ten projekt - doda³ Wo¼ny.
Biograficzna wystawa pt.: "Witold Romer – naukowiec i artysta" to ok. 70 zdjêæ wybranych z archiwum prywatnego Barbary Romer. Zdjêcia prezentowane na wystawie zosta³y odtworzone ze szklanych negatywów. Du¿a czê¶æ z nich nigdy wcze¶niej nie by³a prezentowana. Kolekcj± zdjêæ opiekujê siê wnuczka Witolda Romera - Barbara Romer, która odnalaz³a zbiór negatywów w zapieczêtowanych skrzyniach na strychu rodzinnego domu.
Jak poinformowa³ rzecznik, prezentowany zbiór fotografii stanowi tylko czê¶æ spu¶cizny po Witoldzie Romerze. W archiwum rodzinnym znajduje siê oko³o 1000 negatywów szklanych i ponad 3 tys. negatywów celuloidowych, na których uwiecznione zosta³y m.in. pejza¿e tatrzañskie, powojenna architektura Dolnego ¦l±ska oraz zdjêcia rodzinne.
Witold Romer urodzi³ siê w 1900 r. we Lwowie, gdzie w 1923 r. otrzyma³ dyplom in¿yniera na wydziale chemii technicznej. By³ synem Eugeniusza Romera – znanego geografa i kartografa. Od 1932 r. kierowa³ Instytutem Fotografii Politechniki Lwowskiej i sta³ siê znany z badañ w dziedzinie fotochemii.
Prace artystyczne wystawia³ od 1926 r., gdy zosta³ cz³onkiem Lwowskiego Towarzystwa Fotograficznego, a sprawuj±c funkcje w jego zarz±dzie za³o¿y³ tam w 1937 r. sekcjê filmow±. Zajmowa³ siê te¿ fotografi± lotnicz± oraz inicjowa³ wydawnictwa krajoznawcze. Jego najbardziej znanym osi±gniêciem w dziedzinie fotografii by³o opracowanie w 1931 r. tono-rozdzielczej techniki izohelii. By³ to równie¿ efekt jego prac nad drukiem map hipsometrycznych.
W katalogu wystawy napisano, ¿e w 1937 r. jego metoda druku, tzw. kartochromia, uzyska³a Grand Prix na Miêdzynarodowej Wystawie Sztuki i Techniki w Pary¿u.
Po wybuchu II wojny ¶wiatowej i klêsce kampanii wrze¶niowej Romer wst±pi³ do Armii Polskiej. Nastêpnie przedosta³ siê do Francji, a pó¼niej do Wielkiej Brytanii. W latach 1941–42 pracowa³ w laboratorium badawczym firmy Kodak. Zajmowa³ siê równie¿ fotografi± lotnicz± dla celów wojskowych.
W 1946 powróci³ do Polski i osiad³ we Wroc³awiu. Na Politechnice Wroc³awskiej zorganizowa³ Katedrê Fototechniki, któr± kierowa³ a¿ do ¶mierci w 1967 r., W trakcie swojej dzia³alno¶ci naukowej i artystycznej otrzyma³ wiele nagród i odznaczeñ, m.in.: Srebrny Krzy¿ Zas³ugi za dzia³alno¶æ fotograficzn± w 1939 i nagrodê EFIAP w 1956.
Jak doda³ rzecznik O¶rodka "Pamiêæ i Przysz³o¶æ" wystawa "Witold Romer – naukowiec i artysta" jest czê¶ci± projektu i zapowiedzi± wystawy pt. "7 cudów Dolnego ¦l±ska", która swoj± premierê bêdzie mia³a w lutym 2016 r. Projekt zosta³ dofinansowany ze ¶rodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
O¶rodek "Pamiêæ i Przysz³o¶æ" powsta³ w 2007 r. z inicjatywy ministra kultury. Jest miejscem, w którym dokumentowana i popularyzowana jest wiedza przede wszystkim o powojennej historii Wroc³awia i Dolnego ¦l±ska. Od 2009 r. jest jednostk± samorz±dow± Wroc³awia. Przez osiem lat o¶rodek zrealizowa³ ponad 100 projektów.
Wystawa na wroc³awskim rynku potrwa do pi±tku 14 sierpnia.
..
Tak fotografia to ludzie.
Negatywy wiejskich fotografów sprzed lat w internecie
Ponad 900 negatywów dokumentuj±cych ¿ycie na podlaskich wsiach od okresu miêdzywojennego do lat 70. ubieg³ego wieku - autorstwa dwóch wiejskich fotografów - udostêpniono w internecie. To przywracanie pamiêci o tych miejscach - mówi± inicjatorzy projektu Albom.pl.
Projekt digitalizacji zbiorów wiejskich fotografów z regionu realizuje Stowarzyszenie Edukacji Kulturalnej "Widok". Inicjatywê rozpoczê³o dwa lata temu, kiedy grupa dziennikarzy i fotografów wybra³a siê na wyprawê po pograniczu polsko-bia³oruskim w poszukiwaniu starych fotografii, aby "uchroniæ je od zapomnienia". Wtedy w prywatnych zbiorach odkryto fotografie robione przez fotografów rzemie¶lników, którzy we wsiach mieli swoje zak³ady fotograficzne i dokumentowali ¿ycie danej miejscowo¶ci.
REKLAMA
Tak trafiono na kolekcjê Jerzego Kostki z Kleszczel, któr± znaleziono w trocinach na strychu jego rodzinnego domu. Natomiast skrzynkê szklanych negatywów Jana Siwickiego z Jaczna przekaza³a stowarzyszeniu rodzina fotografa. Ich dorobek zdigitalizowano i obecnie mo¿na ogl±daæ na stronie internetowej www.albom.pl .
Wiêkszo¶æ udostêpnionych fotografii pochodzi z lat powojennych - 40. i 50. ubieg³ego wieku, ale s± te¿ negatywy starsze, przedwojenne oraz m³odsze, z lat 70. XX wieku. To twarze, portrety grupowe, wesela, pogrzeby: katolickie i prawos³awne, dokumentacja z budowy domu czy z uroczysto¶ci.
Jak mówi jeden z inicjatorów wyprawy Grzegorz D±browski, zdjêcia Kostki maj± ogromn± warto¶æ nie tylko historyczn±, ale te¿ artystyczn±. Mówi³, ¿e fotograf portretowa³ mieszkañców ma³ej miejscowo¶ci przez ponad pó³ wieku. - Przez jego atelier przewinêli siê prawdopodobnie wszyscy ludzie, którzy ¿yli w Kleszczelach w latach 1926 - 1976. Wra¿enie robi skala i socjologiczny wymiar tego niezamierzonego przedsiêwziêcia - doda³.
Je¶li chodzi o twórczo¶æ Siwickiego, to na uwagê - jak mówi± uczestnicy projektu - zas³uguj± jego fotografie pogrzebowe.
D±browski uwa¿a, ¿e dziêki archiwizacji i digitalizacji kolekcje Kostki i Siwickiego uda³o siê utrzymaæ "przy ¿yciu" a nawet nadaæ im drugie ¿ycie, bo s± dokumentem swoich czasów. Doda³, ¿e najwa¿niejsze w tym projekcie jest przywracanie pamiêci i to¿samo¶ci, bo fotografie powsta³y w tym regionie i mówi± o ludziach st±d. - To bardzo wa¿ny dokument fotograficzny, ale te¿ socjologiczny - zauwa¿y³ D±browski.
....
Ciekawy dokument.
W Szczecinie XXXVI Pomorskie Spotkania z Diaporam±
W Szczecinie XXXVI Pomorskie Spotkania z Diaporam± - Shutterstock
23 artystów z Europy, RPA i Australii zg³osi³o swoje prace do rozpoczynaj±cej siê w pi±tek 36. edycji Pomorskich Spotkañ z Diaporam± w Szczecinie. Konkursowe jury spo¶ród 48 diaporam wybierze najlepsze.
Spotkania potrwaj± do 8 listopada w szczeciñskim Zamku Ksi±¿±t Pomorskich.
REKLAMA
Diaporama to forma po¶rednia miêdzy fotografi± a filmem. Jest pewnego rodzaju spektaklem audiowizualnym, polegaj±cym na równoczesnym oddzia³ywaniu obrazów i d¼wiêków. - Diaporama pozwala w sposób szczególny budowaæ nastrój, wywo³ywaæ emocje – powiedzia³ Jacek Zaim, fotografik, autor wystaw, publikacji multimedialnych i diaporam.
Artysta przedstawi w Szczecinie trzy diaporamy – jak je nazywa - "opowiadania". Jedna z nich traktuje o inskrypcjach na macewach, ¿ydowskich p³ytach nagrobnych. - To czêsto piêkne, poetyckie opisy zmar³ego cz³owieka – powiedzia³ Zaim.
Jego zdaniem na wystawach widz ogl±da zdjêcia w takiej kolejno¶ci, jak sam chce, diaporama wymusza za¶ na widzu odbiór zdjêcia w narzucony przez autora sposób.
Diaporama to równoczesne oddzia³ywanie obrazów w postaci przezroczy rzutowanych na ekran, d¼wiêków i barw. Jej cech± charakterystyczn± jest tzw. "trzeci obraz", czyli nieistniej±cy faktycznie, a bêd±cy tylko wynikiem na³o¿enia na siebie kilku obrazów emitowanych z kilku ¼róde³ podczas projekcji. Te odbywaj± siê najczê¶ciej w ciemnych salach kinowych.
Diaporama mo¿e trwaæ maksymalnie kilkana¶cie minut. Podobnie jak film mo¿e przybieraæ ró¿ne formy, np. fabu³y, dokumentu czy impresji. Jej nazwa pochodzi od wyrazów "diapozytyw" i "panorama".
Historia diaporamy polskiej zwi±zana jest z dzia³alno¶ci± kulturaln± Zamku Ksi±¿±t Pomorskich w Szczecinie. W stolicy Pomorza Zachodniego pracowa³o wielu wybitnych twórców diaporamy, uznanych na ca³ym ¶wiecie, a szczeciñska impreza jest zaliczana do najwa¿niejszych tego typu na ¶wiecie. Szczeciñski festiwal jako jeden z nielicznych na ¶wiecie ma patronat Miêdzynarodowej Federacji Sztuki Fotograficznej. Patronuje mu te¿ Stowarzyszenie Twórców Fotoklubu Rzeczypospolitej.
Diaporama jest w tej chwili niszow± dziedzin± sztuki. Zdarza siê jednak, ¿e towarzyszy innym kulturalnym przedsiêwziêciom. By³a elementem m.in. s³ynnego koncertu Jeana Michela Jarre'a w Stoczni Gdañskiej w 2005 r.
...
Ciekawa forma.