Lalki ...
Serwis znalezionych frazLinki
- Ashley...
- dodatkowy zarobek
- Macu_Hubi_M.A.T.I
- Informacja dla zainteresowanych treningami
- Przedwojenne polskie kino !
- latex - przepisywanie tekstow matematycznych
- Philip K. Dick
- Egzamin ze statystyki?
- Urodziny najstarszego kapłana w Polsce !!!!
- Sprzedam zbiór przepisów karnych BECK wydanie 25
- Szuwar
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- achtenandy.htw.pl
Ashley...
W Muzeum Manggha wystawa "To nie s± lalki dla dzieci…"
Blisko 30 wspó³czesnych lalek kolekcjonerskich wykonywanych na specjalne zamówienie nie dla dziewczynek, ale dla doros³ych bêdzie mo¿na od niedzieli zobaczyæ w Muzeum Sztuki i Techniki Japoñskiej Manggha w Krakowie.
Wystawa ma pokazaæ polskiej publiczno¶ci, jak inaczej ni¿ w Europie postrzegane s± lalki w kulturze Dalekiego Wschodu, m.in. w Chinach, Korei oraz w Japonii, gdzie 3 marca obchodzone jest ¶wiêto lalek - Hinamatsuri.
- Poka¿emy lalki kolekcjonerskie BJD z kulkowymi stawami (z ang. Ball-Jointed Dolls - BJD). Nie s± to lalki dla dzieci. Mog± byæ realistyczne, ale te¿ groteskowe, piêkne, pe³ne erotyzmu, smutne, oszpecone, niedoskona³e, okaleczone. To w³a¶ciciel decyduje o ich wygl±dzie – mówi³a koordynatorka wystawy Anna Trzaska.
- Z jednej strony uosabiaj± one typowy dla Japonii kult lalki jako dzie³a sztuki, przedmiotu wyj±tkowego, z drugiej strony ich estetyka jest inspirowana kultur± europejsk±: od antycznych po groteskowe rze¼by Hansa Bellmera - doda³a Trzaska. Jak podkre¶li³a lalki te wymykaj± siê standardowym kategoriom estetycznym, s± one odbiciem upodobañ w³a¶cicieli i ich wra¿liwo¶ci estetycznej.
Lalki BJD maj± od kilku do najczê¶ciej 50 - 60 cm wysoko¶ci. Powstaj± na specjalne zamówienie. Kosztuj± od kilkudziesiêciu do kilkuset dolarów. S± produkowane w Chinach, Japonii i Korei Po³udniowej, ale mo¿na jej ju¿ zamówiæ tak¿e w Polsce. W³a¶ciciel najczê¶ciej otrzymuje tzw. lalkê blankow± – bez peruki, makija¿u i wymiennych elementów, a potem sam tworzy makija¿, starannie dobiera perukê i ka¿dy element ubioru.
- To nie jest typowe kolekcjonerstwo. Mo¿na mieæ tylko jedn± lalkê. Jest to raczej dzia³alno¶æ twórcza, hobby które pozwala wy¿yæ siê artystycznie – podkre¶li³a autorka idei wystawy, kolekcjonerka lalek BJD Monika Mostowik. - Lalki BJD daj± mo¿liwo¶æ kreacji, wyra¿enia siebie. S± wyj±tkowe i magiczne, bo modyfikuje siê je na w³asny sposób. Ka¿da jest inna i ka¿da zawiera "cz±stkê" w³a¶ciciela – doda³a.
Wystawa ma pokazaæ, ¿e lalki nie s± przeznaczone wy³±cznie dla dzieci i nie musz± byæ s³odk± zabawk±. - Bardzo wa¿ne w tym hobby jest robienie tym lalkom, które wygl±daj± jak ¿ywe postacie, zdjêæ. Niewiele osób ma lalki, a ich nie fotografuje – mówi³a Mostowik.
¦rodowisko kolekcjonerów lalek BJD w Polsce liczy ok. 500 osób, wiêkszo¶æ to kobiety, które wymieniaj± siê swoimi do¶wiadczeniami na forach internetowych i spotykaj± siê na specjalnych konwentach.
Uzupe³nieniem wystawy w Manggha bêdzie pokaz lalek, które 3 marca s± wystawiane w japoñskich domach. Najczê¶ciej s± to dwie figurki przedstawiaj±ce cesarza i cesarzow± na tle z³otego parawanu. W pe³nej wersji taki zestaw sk³ada siê z podestu w kszta³cie schodów, na który ustawionych jest 17 lalek z akcesoriami: para cesarska, damy dworu, muzykanci i ministrowie oraz szereg akcesoriów - od s³odyczy po miniaturowe kwitn±ce drzewka brzoskwini i meble.
- Japoñskie ¶wiêto lalek jest po¶wiêcone dziewczynkom. Tego dnia w modlitwach i w my¶lach poleca siê bóstwom dziewczynki, ich zdrowie, rozwój i szczê¶cie - wyja¶ni³a Anna Trzaska.
Wystawa "To nie s± lalki dla dzieci… Wspó³czesne lalki kolekcjonerskie BJD" potrwa do 13 kwietnia. Podczas niedzielnego wernisa¿u zaplanowano prezentacje dotycz±ce BJD oraz spotkania z artystkami tworz±cymi takie lalki.
...
Lalka czyli umowna fikcyjna osoba to wazny element kultury . Zwlaszcza dziecka . Szerzej wliczamy tu misie pieski i wszystkie przedstawiajace jakas osobe konstrukcje . Zakladamy ze mowiacy mis czy pies to osoby rozumne nie zwierzeta . Pelnia one wazna role w ksztaltowaniu u dziecka postaw wobec
ludzi . Natomiast u doroslych sa to funkcje uzytkowe badz kolekcjonerskie .
Stroje ³owickie .
Lale, misie i koniki na wystawie zabawek w Muzeum ¦l±skim
Zabawki z XIX w., rêcznie wykonywane w ch³opskich domach, a tak¿e te z czasów PRL mo¿na od ¶rody ogl±daæ na wystawie pt. "Lale, misie, koniki… towarzysze dzieciêcych zabaw" w Muzeum ¦l±skim w Katowicach.
- My¶lê, ¿e nawet wspó³czesne dzieci, otoczone nowoczesnymi zabawkami, znalaz³yby na naszej wystawie co¶, czym chêtnie by siê pobawi³y – powiedzia³a jedna z jej kuratorek Ma³gorzata Paul.
Zwiedzaj±cy mog± obejrzeæ m.in. najprostsze ludowe zabawki, d³ubane na podwórkach czy pastwiskach, przy wyrobie których pomaga³y ch³opskie dzieci, wykonywane rêk± rodziców czy dziadków, dalej przygotowywane przez rzemie¶lników, wreszcie fabryczne, w tym produkowane przez zagranicznych oraz rodzimych renomowanych wytwórców.
- Dawniej zabawki by³y wykonywane ze szlachetniejszych materia³ów ni¿ teraz, kiedy dominuj± tworzywa sztuczne. Funkcja pozostaje jednak ta sama – maj± cieszyæ dzieci i rozbudzaæ ich ciekawo¶æ ¶wiata – podkre¶li³a Ma³gorzata Paul.
Najstarsze prezentowane zabawki pochodz± z XIX wieku, a najm³odsze z lat 80. XX wieku. S± w¶ród nich m.in. XIX-wieczne metalowe i celuloidowe twarzyczki lalek przyszywane do ga³gankowych korpusów, drewniany koñ na biegunach, lalki z biskwitowymi g³owami firmy Armanda Marseille’a z Turyngii z pocz±tku XX wieku czy pochodz±ca z podobnego okresu miniaturowa karuzela, która przez lata stanowi³a dekoracjê witryny wystawowej cukierni w Rybniku.
Mo¿na te¿ zobaczyæ model maszyny parowej, wykonany na pocz±tku XX wieku przez firmê Josepha Falka z Norymbergii oraz kolejkê o napêdzie sprê¿ynowanym produkcji Karla Buba, datowan± na lata miêdzywojenne.
Z lat 20. XX wieku pochodz± formy do odlewu o³owianych ¿o³nierzyków firmy Braci Schneider z Lipska. S± te¿ datowane na lata 60. i 70. XX wieku pojazdy kosmiczne wêgierskiej firmy E. Flim Lemez oraz wyroby nieistniej±cych ju¿ rodzimych zak³adów i spó³dzielni zabawkarskich, m.in. Czêstochowskich Zak³adów Zabawkarskich czy te¿ wroc³awskiej spó³dzielni zabawkarskiej PALART. Ekspozycjê uzupe³niaj± fotografie archiwalne z okresu od prze³omu XIX i XX wieku do lat 70. XX wieku.
Czê¶æ eksponatów Muzeum ¦l±skie pozyska³o od darczyñców podczas ubieg³orocznej spo³ecznej zbiórki pod has³em „Dopiszmy siê do historii”. Inne pochodz± ze zbiorów: Muzeum Chleba, Szko³y i Ciekawostek w Radzionkowie, Muzeum Czêstochowskiego, Muzeum Górno¶l±skiego w Bytomiu, Muzeum Historii Katowic, Muzeum Miejskiego w Zabrzu, Muzeum ¦l±ska Cieszyñskiego w Cieszynie, Muzeum w Raciborzu, Muzeum w Rybniku, Muzeum Zag³êbia w Bêdzinie, Galerii Regionalnego O¶rodka Kultury w Bielsku-Bia³ej, Fundacji Zbiorów Rodziny Sosenków, a tak¿e pami±tek PRL-u Paw³a Szopiñskiego z Bêdzina oraz od innych osób prywatnych.
...
Prosze bardzo
Lalka o proporcjach zwyk³ej kobiety - konkurencja dla Barbie
Niezbyt wysoka brunetka o kszta³tach anatomicznych odpowiadaj±cych przeciêtnej kobiecie - tak wygl±da lalka Lammily, która trafia na rynek w Stanach Zjednoczonych - informuje AFP. Lalka ma byæ konkurencj± dla rz±dz±cej od ponad 50 lat Barbie.
Ojcem Lammily jest 26-letni grafik z Pittsburgha, Nickolay Lamm, który postanowi³ pokazaæ, ¿e "bycie zwyk³± kobiet± jest piêkne"; takie te¿ jest has³o promuj±ce produkt. Lamm powiedzia³ agencji AFP, ¿e na pomys³ wpad³, gdy szuka³ w sklepach lalki na prezent, a "wszystkie wygl±da³y jak top modelki".
Grafik zrobi³ obliczenia komputerowe, dziêki którym móg³ powstaæ model lalki odwzorowuj±cy przeciêtne wymiary 19-letniej kobiety - nieco ponad 163 centymetry wzrostu i 68 kg. Takie w³a¶nie wymiary podaj± statystycy amerykañskiej agencji federalnej Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom (CDC).
Kiedy okaza³o siê, ¿e wiele osób pyta³o, gdzie mo¿na tak± lalkê kupiæ, Lamm zacz±³ za po¶rednictwem internetu zbieraæ pieni±dze, które umo¿liwi³y produkcjê. W przedsprzeda¿y lalka kosztuje 25 dolarów. W czwartek warto¶æ zamówieñ siêgnê³a wed³ug producenta 220 tys. dolarów.
Od stycznia na rynek maj± wej¶æ akcesoria, m.in. ubrania i zestaw 38 specjalnych naklejek imituj±cych np. tr±dzik, a nawet cellulit, które maj± jeszcze bardziej upodobniæ Lammily do przeciêtnej dziewczyny - zapowiada producent.
...
Tylko glupi by chcial miec wymiary barbie . Toz to dziwaczne i nienaturalne . Niestety dziewczynki akurat nasladuja to co nie trzeba . A jak ktos lubi Kubusia Puchatka ? Operacje plastyczne ma robic zeby wygladac jak bulwa . Absurd . To sa fikcyjne kreacje nie tylko wymyslone ale i wyglad jest fikcyjny . Trzeba dziecim tlumaczyc .
Studenci z Olsztyna skonstruowali automatyczn± lalkê teatraln±
Marionetkê teatraln± ale nie jak w teatrze lalek poruszan± przez aktora przy pomocy tak zwanego krzy¿aka, ale tak±, której sekwencje ruchów s± zaprogramowane i sterowane przez odpowiednie urz±dzenie skonstruowali olsztyñscy studenci.
Automatyczn± lalkê, któr± studenci mechatroniki Uniwersytetu Warmiñsko-Mazurskiego przy wsparciu olsztyñskiego oddzia³u Stowarzyszenia Elektryków Polskich zaprojektowali pod kierunkiem dr in¿. Micha³a ¦miei doceni³o jury miêdzynarodowego konkursu.
Adam Masyk, Jakub Krajewski, Szymon Dunajski i Wojciech Dubis z IV roku mechatroniki oraz Bartosz Pszczó³kowski z III roku zajêli w konkursie automatyki New Automation Award XPLORE 2015 trzecie miejsce.
Jak powiedzia³ PAP dr in¿. Micha³ ¦mieja pracê nad prototypem automatycznej lalki poprzedzi³a wizyta w olsztyñskim teatrze lalek, gdzie studenci poznali mechanizmy poruszania teatralnych marionetek.
Zbudowany prototyp lalki przypomina marionetkê teatraln±. W tej teatralnej aktor animuje postaæ przy pomocy krzy¿aka. Biegn±ce od krzy¿aka nitki po³±czone s± z kolejnymi czê¶ciami marionetkowej postaci. Manewruj±c krzy¿akiem czyli podnosz±c i opuszczaj±c nitki z przywi±zanymi doñ elementami marionetki, aktor sprawia, ¿e lalka siê porusza.
W automatycznej lalce ten mechanizm jest podobny. Do d³oni, przedramion, stóp, podudzi, korpusu, szyi i g³owy lalki tak¿e podoczepiane s± nitki, s± one jednak po³±czone nie z krzy¿akiem ale ze sterownikiem. Zaprogramowanie sekwencji ruchów marionetki przez automatyczne urz±dzenie powoduje animowanie lalki, które tak¿e
sprowadza siê do podci±gania i opuszczania nitek przyczepionych do kolejnych jej elementów. Podci±ganie i opuszczanie nitek uzyskuje siê poprzez nawijanie lub odwijanie ich z napêdzanych silnikami szpulek. Lalka oprócz podnoszenia, opuszczania r±k, nóg, g³owy przesuwa siê tak¿e przodu i ty³u.
"To jest prototyp, wiêc mamy zaprogramowanych kilka sekwencji ruchów ale wci±¿ pracujemy nad kolejnymi czyli po prostu uczymy lalkê +jak ma chodziæ+. Poruszanie siê cz³owieka jest procesem bardzo z³o¿onym, bo wspó³pracuje ze sob± wiele niezale¿nych elementów, wykonuj±cych w jednym czasie wiele ruchów"- wyja¶ni³ naukowiec.
Podkre¶li³, ¿e sterowanie marionetk± to du¿e wyzwanie dla in¿yniera.
Reakcja marionetki na dzia³ania lalkarza jest nieporównywalnie trudniejsza do przewidzenia ni¿ zachowanie pacynki czy kukie³ki.
Ruchy kukie³ki czy pacynki animuje siê za po¶rednictwem sztywnego prêta lub przez bezpo¶redni kontakt z d³oni± lalkarza. Zatem dysponuj±c wspó³czesnym napêdem stosunkowo ³atwo skonstruowaæ automatyczn± lalkê, u której wzajemne po³o¿enie "czê¶ci cia³a" i pozycjê koñcow± mo¿na dosyæ precyzyjnie okre¶liæ. W przypadku marionetki, której animacja odbywa siê za pomoc± nitek, jest to bardzo trudne do osi±gniêcia.
Podci±gniêcie nitki nie oznacza, ¿e noga czy rêka marionetki znajdzie siê w jednoznacznie okre¶lonym po³o¿eniu, wiêc w pewnym sensie lalka +sama jest te¿ trochê aktorem+"- wyja¶ni³ dr in¿ Micha³ ¦mieja.
Doda³, ¿e w technicznym jêzyku okre¶la siê, ¿e pacynka i kukie³ka s± na "sztywnych ciêgnach" a marionetka na "ciêgnach elastycznych".
...
Przypomina sie slynny automat szachista z czasow Napoleona .
USA: lalka Barbie zamiast pods³uchu?
Lalka-przyjació³ka czy lalka-szpieg? Nowy model Barbie budzi w USA coraz wiêksze kontrowersje. Tysi±ce osób podpisa³o siê ju¿ pod petycj± o zakaz wprowadzania zabawki do sprzeda¿y.
Swoj± pierwsz± interaktywn± lalkê firma Mattel przedstawi³a miesi±c temu na nowojorskich Targach Zabawek. Hello Barbie - jak nazwano model - z biernej zabawki mia³a staæ siê aktywn± towarzyszk±. Potrafi nie tylko s³uchaæ dzieciêcych opowie¶ci, ale te¿ w³±czaæ siê w nie. A to wszystko dziêki wi-fi, za którego pomoc± dane s± wysy³ane na serwery i aktualizowane.
Wykorzystano te¿ technologiê m³odej firmy z San Francisco, specjalizuj±cej siê w rozpoznawaniu mowy ludzkiej przez komputer. Aby wej¶æ w interakcjê z dzieckiem, dane s± nagrywane, wysy³ane s± na tzw. chmurê obliczeniow±, zapamiêtywane i odpowiednio przetwarzane. Ten proces budzi obawê, ¿e informacje, uzyskane podczas konwersacji, zostan± wykorzystane do celów marketingowych. Podkre¶la siê te¿, ¿e mo¿e zostaæ naruszone prawo dziecka do prywatno¶ci, które swojej ulubionej zabawce czêsto zwierza siê z najskrytszych sekretów.
...
Firmy gonia za zyskiem . Jest to nowosc . Owszem troche moze dziecko zainteresowac . Ale jednak tradycyjna lalka a dawniej to wrecz byl kawalek matrialu z wezlem jako glowa i dzieciak WYOBRAZAL SOBIE ZE TO JEST JAKAS ISTOTA ! Teraz wymodelowana na czlowieka realistycznie lalka jeszcze gadajaca . Mozna mowic o robocie . To juz nie to samo . Cos jak pies czy kot sie robi . Tylko sztuczny . A jednak dziecko potrzebuje wyobrazni a nie wszystko podane doslownie .
Fundacja L'ARCHE udowadnia, ¿e lalki ¶wietnie bawi± i ucz±
Fundacja L’ARCHE pokazuje, jak wykorzystaæ lalki do rozmowy z dzieæmi na najtrudniejsze tematy
Wbrew obiegowej opinii, lalki nie s³u¿± ju¿ jedynie do zabawy. Fundacja L’ARCHE, przy wsparciu Kogeneracji SA z Grupy EDF Polska, pokazuje we wroc³awskich szko³ach i przedszkolach, w jaki sposób mo¿na wykorzystaæ lalki do rozmowy z dzieæmi na najtrudniejsze tematy.
Ma³y stolik i dwoje lalkarzy, przed nimi siedzi gromadka dzieci. Na pocz±tku to tyle. Kiedy dzieci siê uciszaj±, nagle na stó³ wje¿d¿a swoj± wy¶cigówk± Tomek. Wy¶cigówk±, czyli wózkiem inwalidzkim. Tomek ma osiem lat, rude w³osy, jest weso³y, uwielbia sport i ma pora¿enie mózgowe. Chwilê pó¼niej poznaje Malwinê, swoj± rówie¶niczkê. Dzieci oczywi¶cie zaczynaj± wspóln± zabawê, ale Malwinê dziwi, dlaczego Tomek je¼dzi na wózku albo dlaczego dziwnie mówi, albo jak wsiada do samochodu…
Jak siê okazuje, nie tylko Malwina jest zainteresowana Tomkiem. Po krótkiej etiudzie dzieci zmieniaj± siê z widzów w kolegów Tomka – witaj± siê z nim i zadaj± wiele, naprawdê wiele, zaskakuj±cych pytañ. Pó¼niej ucz± siê kilku s³ów w jêzyku migowym, ogl±daj± jak wygl±da laska osoby niewidomej, opowiadaj± o swoich do¶wiadczeniach z osobami z niepe³nosprawno¶ci±.
Zaskakuj±ce jest przede wszystkim to, w jaki sposób dzieci wchodz± w interakcjê z Tomkiem czy innymi lalkami (w innych wariantach przedstawieñ jest dziecko niewidome i z Zespo³em Downa). Chêtnie podaj± rêkê, rozmawiaj±. S± w tym nieskrêpowane i ca³kowicie naturalne. A pytania, jakie zadaj±, nieraz wprawiaj± w os³upienie (np. jak Tomek siê ubiera, czy umie ³apaæ myszy albo co robi, jak kto¶ go bije).
W ten sposób dzieci s± oswajane z tematem niepe³nosprawno¶ci, zauwa¿aj± wiele wspólnych cech i zainteresowañ, ucz± siê, ¿e ka¿dy cz³owiek ma co¶ do zaoferowania innym. O wiele ³atwiej rozmawiaæ im o tym z lalk±, która na dodatek jest ich rówie¶nikiem, ni¿ z obcym dzieckiem czy osob± doros³±. Samo przedstawienie jest niezwykle barwne i zabawne, co pomaga w prze³amaniu jakiejkolwiek nie¶mia³o¶ci.
537869ce-b27d-45e4-8b13-21a2868bed57
Materia³y prasowe
Przedstawienia odbywaj± siê we Wroc³awiu, w ramach wspólnych dzia³añ prowadzonych przez Fundacjê L’ARCHE, tworz±c± ma³e, rodzinne domy dla osób z niepe³nosprawno¶ci± intelektualn± (m.in. z Zespo³em Downa) i Kogeneracji S.A. z Grupy EDF, bez której nie by³oby mo¿liwe zorganizowanie tak wielu zajêæ (szko³y nie p³ac± za zajêcia). Do koñca roku ma odbyæ siê jeszcze oko³o 137 przedstawieñ. Organizatorzy zachêcaj± i zapraszaj± wroc³awskie szko³y, poniewa¿ wci±¿ mo¿na zg³aszaæ siê do wziêcia udzia³u w projekcie.
>>>
Znakomite.
Te lalki to prawdziwe dzie³a sztuki. Wygl±daj± jak ¿ywe
Rosyjski artysta Michael Zajkov posiada nietypow± pasjê - tworzy lalki. Jego prace to prawdziwe dzie³a sztuki. Ogl±daj±c je, mo¿na odnie¶æ wra¿enie, ¿e lalki wygl±daj± jak ¿ywe. Jak podkre¶la "ka¿da lalka to osobne dzie³o, w które wk³ada ca³± swoj± pasjê". Inspiracje do tworzenia dzie³, czerpie z ró¿nych stylów i form.
- Po ukoñczeniu studiów pracowa³em przez kilka lat w teatrze lalek. Tam pierwszy raz zobaczy³em prace Laury Scattolini i Anne Mitrani. To w³a¶nie ich dzie³a zainspirowa³y mnie do tworzenia podobnych dzie³ - mówi.
Michael Zajkov jest absolwentem rosyjskiego Uniwersytetu w Kubaniu. Studiowa³ rze¼bê. Jak podkre¶la "od najm³odszych lat z zami³owaniem interesowa³ siê ró¿nymi formami sztuki".
Wszystkie jego lalki posiadaj± ruchome rêce i nogi. Do tworzenia swoich dzie³ artysta wykorzystuje glinê polimerow±, niemieckie szk³o oraz francuski moher.
- Staram siê wykorzystywaæ mieszankê ró¿norodnych stylów. Bardzo podobaj± mi siê stylizacje z pocz±tków XX wieku. Zdajê sobie sprawê, ¿e s± tacy, dla których moje prace wydaj± siê przera¿aj±ce, jednak na tym polega moja praca. Staram siê wszystkie lalki przygotowywaæ w sposób bardzo realistyczny - t³umaczy w rozmowie z Onetem.
Jak zapowiada w planach ma wystawê lalek mêskich, która uka¿e siê ju¿ w marcu na pokazie w Moskwie.
...
Pieknie.
PAP
Szczecin: afrykañskie lalki na wystawie w Muzeum Narodowym
Oko³o 200 afrykañskich lalek pochodz±cych m.in. z Mali, Nigru i Nigerii bêdzie mo¿na ogl±daæ od najbli¿szej niedzieli w Muzeum Narodowym w Szczecinie. Wystawa "Dzieci magii. Afrykañskie lalki i marionetki" po¶wiêcona jest afrykañskiemu teatrowi lalek.
Lalki i marionetki, które bêdzie mo¿na zobaczyæ na wystawie maj± swoje korzenie w rytua³ach, ale poruszaj± tak¿e wspó³czesne problemy - powiedzia³a dziennikarzom kurator wystawy Ewa Pr±dzyñska. Jak doda³a, afrykañskie lalki nie s± jednoznacznie sakralne i nie pochodz± jedynie ze sfery profanum, one ³±cz± te dwa ¶wiaty.
REKLAMA
REKLAMA
Lalki wielo¶ci± form i funkcji dobrze pokazuj± du¿e zró¿nicowanie Afryki - zaznaczy³a Pr±dzyñska. Wykorzystuje siê je m.in. w rytua³ach inicjacyjnych, s³u¿± do wró¿b, s± tak¿e insygnium w³adców i klanów, ale tak¿e s³u¿± zwyczajnie do zabawy - doda³a kurator.
Odwiedzaj±cy wystawê zobacz± m.in. lalki, które wprawia siê w ruch. Wed³ug Pr±dzyñskiej, to w³a¶nie zdolno¶æ ruchu i o¿ywiania jest szczególnie podziwiana w Afryce.
Wystawê tworzy oko³o 200 lalek teatralnych pochodz±cych m.in. z Mali, Nigru, Nigerii, Wybrze¿a Ko¶ci S³oniowej, Togo, Beninu, czy Rwandy.
Teatr lalek w Afryce bardzo ró¿ni siê od tego, znanego z europejskich realiów - informuje muzeum. Przedstawienia to zazwyczaj krótkie scenki, ³±cz±ce taniec i muzykê, które nie maj± wyra¼nej formy dramatycznej. Czêsto s± spontaniczne i nieprzewidywalne.
Afrykañskie lalki ró¿ni± siê od siebie form± i rozmiarem; niektóre z nich s± bardzo ma³e, do obs³ugi innych potrzeba kilku lalkarzy, mog± mieæ ruchome cz³onki, które wprawia siê w ruch za pomoc± sznurków, czy drutów. Animuje siê je rêkoma, palcami u nóg, ale tak¿e nosz±c na g³owie, ramionach lub przed sob±.
Obiekty prezentowane na ekspozycji to czê¶æ kolekcji, któr± podarowali szczeciñskiemu muzeum w 2007 r. znawcy afrykañskiego teatru lalek Oleñka Darkowska-Nidzgorski i Denis Nidzgorski-Gordier.
W najbli¿sz± niedzielê w szczeciñskim muzeum otwarta zostanie te¿ inna wystawa po¶wiêcona Afryce. To ekspozycja prezentuj±ca tradycyjne oraz wspó³czesne afrykañskie tkaniny oraz stroje. Widzowie bêd± mieli okazjê zobaczyæ techniki tkackie i zdobnicze popularne w Afryce.
Obok tkanin bêdzie mo¿na podziwiaæ codzienne i od¶wiêtne stroje m.in. ludów Hausa, Fulbe, Aszanti, Bambera, Herero, Amhara.
Pozaeuropejskie zbiory szczeciñskiego muzeum licz± ponad 36 tys. eksponatów, z czego oko³o 25 tys. to zabytki archeologiczne z epoki kamienia w Afryce.
Kolekcja etnograficzna licz±ca ponad 11 tys. obiektów, reprezentowana przez eksponaty pochodz±ce z ca³ego ¶wiata, nale¿y do jednej z najwiêkszych w Polsce. W ca³o¶ci zosta³a zgromadzona po 1945 r., w du¿ym stopniu w wyniku w³asnych badañ prowadzonych w Afryce i licznych wypraw do innych czê¶ci ¶wiata.
...
Ciekawe!