Symbolizm
Serwis znalezionych frazLinki
- Ashley...
- poszkodowany przez SAD I prokurature
- Multikulturowe warsztaty językowe!!!
- Gdzie poszukiwać wiedzy?
- Nowy polski męczennik - ksiądz Marek Rybiński !
- IELTS, TOEFL, CAE, FCE profesjonalnie i skutecznie!
- "PROJEKTOR - wolontariat studencki" spotkania info
- 180 lat Powstania Listopadowego !
- SPRZEDAM 11 TOMOW Z SERII HISTORIA SWIATA WYDAWNICTWA AMBER
- POPEK MONSTER KRÓL ALBANI !!!
- Unia zniszczyła PKP!
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- motonaklejki.htw.pl
Ashley...
W³adcy snów. Symbolizm na ziemiach czeskich 1880–1914
Symbolizm prze³omu XIX i XX w. to jedna z najbardziej malowniczych tendencji w sztuce. Pod bajkowym tytu³em „W³adcy snów” kryje siê wystawa sztuki symbolizmu na ziemiach czeskich w latach 1880–1914. Jest to pierwsza w Polsce prezentacja czeskiej sztuki, która w sposób kompleksowy prezentuje zjawisko symbolizmu. Ozdob± wystawy w Galerii MCK s± prace Alfonsa Muchy i Franti±ka Kupki. Ale odkryje ona przed polsk± publiczno¶ci± du¿o wiêcej – ca³± plejadê mistrzów prze³omu wieków. Wystawa w Krakowie czynna jest od 7 maja do 7 wrze¶nia 2014 r.
Na wystawie znalaz³o siê ponad 200 dzie³ – obrazów, rysunków, grafik, rze¼b i obiektów ceramicznych – pochodz±cych z kilkudziesiêciu kolekcji, zarówno publicznych, jak i rzadko pokazywanych zbiorów prywatnych. Pokazywane prace reprezentuj± ró¿norodne stylistyki, ale ich wspólnym mianownikiem jest d±¿enie do wyra¿ania wewnêtrznych emocji, tre¶ci duchowych i metafizycznych. Wyobra¼nia, intuicja, poznanie pozarozumowe, pod¶wiadomo¶æ stanowi³y g³ówny element rodz±cego siê pod koniec XIX w. nurtu symbolizmu, który obj±³ nie tylko sztuki plastyczne, ale równie¿ literaturê i muzykê. Kierunek, który najpierw rozwin±³ siê na terenie Francji i Belgii, szybko sta³ siê pr±dem ogólnoeuropejskim i wyra¼nie zaznaczy³ swoj± obecno¶æ w krajach Europy ¦rodkowej. Doskona³ym przyk³adem recepcji nowego zjawiska jest sztuka z terenu Czech tego okresu.
W¶ród prac z lat 80. prezentowane s± silnie zdynamizowane kompozycje Bene±a Knüpfera, czy intryguj±ce obrazy
Hanu±ia Schwaigera. W¶ród dzie³ z lat 90. nie brak prac Jana Preislera Maxa ©vabinskiego czy Karela ©pillara, które urzekaj± secesyjn± stylistyk± i nastrojowo¶ci±. Jednym z bohaterów ekspozycji jest Alois Bohaè, znakomity artysta pó¼nego symbolizmu, chêtnie siêgaj±cy w swoim malarstwie do bajkowych motywów. Co istotne, niedawno zosta³ „odkryty”we w³asnej ojczy¼nie, poniewa¿ czê¶æ ¿ycia spêdzi³ w pustelni. Jedn± z najcenniejszych prac na wystawie jest tryptyk „Wiosna” Jana Preislera uwa¿any za jedn± z najwa¿niejszych i najcenniejszych prac czeskiej secesji.
Wystawa podzielona jest na sze¶æ dzia³ów:
W³adcy snów
Koniec XIX w. to okres niezwykle bogaty pod wzglêdem artystycznym. Czescy arty¶ci jako jedni z pierwszych ch³onêli nowe tendencje i nurty w sztuce. To w³a¶nie symboli¶ci czescy po raz pierwszy poczuli, ¿e wa¿niejsze od ich przynale¿no¶ci narodowej jest porozumienie w europejskim ¶rodowisku artystycznym. Dziêki temu sztuka czeska przez nastêpne dekady nale¿a³a do czo³ówki kulturalnej Europy. W pierwszym, wprowadzaj±cym w tematykê dziale prezentowane s± g³ównie prace, których tematem jest motyw snu, w¶ród nich: „Sen artysty” Emila Holárka, „Fala” Frati±ka Kupki, „Flora” Alfonsa Muchy, „¦ni±cy” Jana Zrzavỳ.
Raj utracony
Egzystencjonalne wyobcowanie i marzenia o minionym szczê¶ciu to czêsty motyw symbolizmu. Utracony idealny ¶wiat, czêsto ba¶niowy lub mityczny, inspirowa³ takich twórców jak Maximilian Pirner, Bene± Knüpfer czy Franti±ek Bílek.
¦wiat³o i cieñ
W latach 90. XIX w. dostrze¿ono znaczenie rysunku i grafiki jako technik daj±cych nowe mo¿liwo¶ci ekspresji. W tym dziale znajduj± siê m.in. urzekaj±ce grafiki Vojtécha Preissiga, w których ¶wiat rzeczywisty przeplata siê z bajkowym.
Chimery zmroku
Wa¿n± rolê w ¶rodowisku artystycznym koñca wieku pe³ni³ okultyzm i wiedza tajemna. Do najs³ynniejszych o¶rodków spirytystycznych Pragi zaliczano atelier rze¼biarza Ladislava Salouna, gdzie nauki pobiera³ m.in. Josef Vachal. Tematyka ta fascynowa³a tak¿e Aloisa Bohaèa. W tej czê¶ci wystawy znalaz³y siê równie¿ wspania³e pejza¿e Franti±ka Kavána („B³êdny ognik”, „¦cie¿ka altruizmu”, „Rozpacz”, „Przemiana”), w których symbolem uczuæ sta³a siê przyroda.
Rozmowy ze ¶mierci±
Symboli¶ci zafascynowani byli ¶mierci± i zwi±zanymi z ni± uczuciami strachu, przera¿enia, egzystencjalnego niepokoju. Do kluczowych prac tego nurtu nale¿± rze¼by: „Niepokój” Ottona Gutfreunda oraz „Mê¿czyzna ze zwieszon± g³ow±” Antona Hanaka. Dzie³a Alfonsa Muchy z 1892 r.: „Góra ¶w. Wojciecha” i „Samobójstwo Pierre’a de Vignesa” s± ¶wiadectwem jego zwi±zku z symbolizmem. T³em sugestywnej wizji ¶mierci s± obrazy z historii Francji. Ulubionym motywem symbolizmu by³a Salome, uosabia³a bowiem zarazem mi³o¶æ, okrucieñstwo i ¶mieræ.
Et in Arcadia ego
Idea³em artystów sta³a siê mi³o¶æ czysta – choæ niespe³niona – oraz duchowe zespolenie. Przejawia³o siê ono w ¶wiecie fantazji, snu i bajki. Na obrazie „Wiosna” Jana Preislera widzimy scenê rozgrywaj±c± siê na dwóch p³aszczyznach, symbolicznej i realnej. Natchnieniem artystów czeskiego symbolizmu by³y czêsto narodowe legendy i ba¶nie – przyk³adem jest tu alabastrowa, wa¿±ca 200 kg rze¼ba „Szarka” Quido Kociana. Z kolei „Melancholijne dziewczê” Jana ©tursa – jedna z najwa¿niejszych rze¼b w czeskiej historii sztuki – uosabia melancholiê jako twórczy stan ludzkiej duszy. Mi³o¶æ nios±ca nadziejê – tak mo¿na uj±æ tematykê ostatnich prezentowanych na wystawie prac. Nale¿y do nich m.in. „Kompozycja” Tavika Franti±ka ©imona i „Kochankowie – opêtani” Jana Zrzavỳ.
Wa¿n± czê¶ci± ekspozycji s± artystyczne ksi±¿ki. Literatura i sztuka symbolizmu pozostawa³y w ¶cis³ym zwi±zku, a arty¶ci i literaci niejednokrotnie utrzymywali bliskie kontakty. Rozwija³a siê tak¿e prasa, a wraz z ni± nowa czeska krytyka. Potrzebie syntezy tekstu literackiego z prac± artysty grafika towarzyszy³a dba³o¶æ o piêkno. Rodzajem ³±cznika pomiêdzy ¶rodowiskiem czeskich i polskich twórców by³ Stanis³aw Przybyszewski, jeden z najpopularniejszych pisarzy modernizmu, czerpi±cy z filozofii Nietschego, bliski przyjaciel Edvarda Muncha i Augusta Strinberga.
Na wystawie znalaz³y siê 74 ksi±¿ki. W¶ród nich m.in. zilustrowana przez Alfonsa Muchê ksi±¿ka pt. „Ojcze nasz”.
Prace pochodz± z 19 kolekcji muzealnych i galeryjnych z Pragi, O³omuñca, Ostrawy, Pilzna, Kutnej Hory, Roudnicy nad £ab±, Volynia, Liberca, Klenovej, Pardubic, Vodòany, Prostìjowa, a tak¿e z kolekcji prywatnych.
Wystawa zosta³a przygotowana we wspó³pracy z Muzeum Sztuki w O³omuñcu i praskim wydawnictwem Arbor Vitae.
***
MCK od ponad 20 lat odgrywa rolê „ambasadora Polski w Europie ¦rodkowej” i jednocze¶nie sta³o siê g³osem Europy ¦rodkowej na forum miêdzynarodowym. Misj± MCK jest tworzenie przestrzeni do dyskusji nad wspólnym, ¶rodkowoeuropejskim dziedzictwem. Realizuje siê ona w formie projektów badawczych i edukacyjnych, wystaw, konferencji oraz publikacji. Wspó³praca kulturalna z Czechami od ponad dwudziestu lat zajmuje kluczow± pozycjê w programie MCK.
"W³adcy snów" to kolejna prezentowana w Galerii MCK wystawa zorganizowana wspólnie z Muzeum Sztuki w O³omuñcu. W 2001 r. pokazywana by³a ekspozycja pt. „Miêdzy tradycj± a eksperymentem. Sztuka czeska 1939-1989”, a w 2010 roku ¶wietnie przyjêta przez krytykê i publiczno¶æ wystawa „Dom mi³o¶nika sztuki. Kultury artystyczna Czech i Moraw 1870–1930”.
Scenariusz wystawy: Otto M. Urban
Kuratorzy wystawy: Natalia ¯ak, dr Otto M. Urban
Wspó³praca kuratorska: Ane¼ka ©imkova
Koordynacja: Regina Pytlik
Aran¿acja plastyczna: Malwina Antoniszczak, Monika Bielak
Galeria MCK, Rynek G³ówny 25
Czynna: wtorek–niedziela w godzinach 11.00–19.00
Ceny biletów wstêpu: pe³nop³atny – 10 z³; ulgowy – 6 z³; rodzinny – 14 z³ (max. 2 osoby doros³e + dzieci w wieku szkolnym)
W ka¿d± niedzielê, w cenie biletu zwiedzanie wystawy z przewodnikiem:
godz. 12.00 w jêzyku polskim
godz. 16.00 w jêzyku angielskim
Obszerny polsko-angielski katalog wystawy zawiera reprodukcje wszystkich prac z wystawy.
>>>
Pamietajmy ze KAZDY styl sztuki takze symbolizm oznacza dwie rzeczy:
1. Okres historyczny rozwoju sztuki .
2. Styl tworzenia OBECNY W KAZDEJ EPOCE !
Zatem mamy symbolizm i obecnie i np. w czasach jaskiniowych .
Natomiast sam okes historyczny to przelom XIX i XX w .
Wystawa o grzechu w sztuce europejskiej od XV do XX w. w Gdañsku
Wystawa o grzechu w sztuce europejskiej od XV do XX w. w Gdañsku - Shutterstock
Ponad 300 dzie³ sztuki - rzemios³o artystyczne, rze¼by, malarstwo, grafikê i rysunek – mo¿na bêdzie ogl±daæ od niedzieli w Muzeum Narodowym w Gdañsku na wystawie pt. "Grzech. Obrazy grzechu w sztuce europejskiej od XV do pocz±tku XX wieku".
Jak podkre¶li³a kurator wystawy Beata Purc-Stêpniak, ekspozycja zaciekawi widzów nie tylko przez pasjonuj±cy temat, ale tak¿e przez dobór wysokiej klasy artystycznej zgromadzonych na niej dzie³, pochodz±cych zarówno z polskich, jak i zagranicznych muzeów.
REKLAMA
- Godnym odnotowania jest fakt sprowadzenia przy tej okazji do Gdañska rzadko ogl±danej przez polsk± publiczno¶æ kolekcji a¿ 42 znamienitych dzie³ europejskiego malarstwa z Narodowego Muzeum Brukenthala w Sibiu w Rumunii. W¶ród obrazów znajduj± siê prace znanych mistrzów malarstwa niderlandzkiego, flamandzkiego, holenderskiego, w³oskiego i niemieckiego – poinformowa³a PAP kurator.
S± to p³ótna pêdzla m.in. Albrechta Boutsa, Marinusa van Reymerswaele, Petera Bruegela II, Fransa Floris de Vriendt, Jacoba Jordaensa, Hendricka Goltziusa, Fransa Snydersa, Peetera I Gyselsa, Jana Bronhorsta, Fransa van Mieris, Paula Juvenael, Hansa von Achen, Georga Hinza, Johana Rottenhammera, Jana Carla Lotha, Lorenza Lotto, Cavaliere ïArpino, Alessandro Turchi i Alessandro Magnasco.
- Po raz pierwszy mury siedmiogrodzkiego muzeum opu¶ci tak¿e per³a niderlandzkiego miniatorstwa, s³ynny brewiarz brukentalski z pocz±tku XVI wieku – podkre¶li³a Purc-Stêpniak.
Na wystawie w Gdañsku zgromadzone zosta³y tak¿e prace tak znanych europejskich malarzy i grafików europejskich jak m.in. Albrecht Duerer, Lucas Cranach, Vredeman de Vries, Rembrandt, Giambattista Tiepolo, Castiglione, Giovanni Benedetto, Hans Rotterhammer, Goya, Munch, Max Klinger i Carl Fredrich Lessing.
Z polskich artystów pokazane zostan± dzie³a Jana Matejki, Jacka Malczewskiego, Artura Grottgera, Aleksandra Gierymskiego, Henryka Siemiradzkiego, Józefa Mehoffera, Franciszka Kostrzewskiego, Wojciecha Weissa, Vlastimila Hofmana, W³adys³awa Podkowiñskiego, Bruno Schultza, Stanis³awa Ignacego Witkiewicza i Stanis³awa Lentza.
- Arty¶ci w prezentowanych dzie³ach sztuki stawiaj± m.in. pytania o to, dlaczego z³o jest obecne w ¶wiecie, sk±d siê bierze cierpienie oraz jak cz³owiek zachowuje siê w sytuacjach granicznych, w których pojawiaj± ró¿ne dylematy moralne – doda³a kurator wystawy.
Wyja¶ni³a, ¿e problematyka grzechu by³a jednym z najczê¶ciej podejmowanych zagadnieñ w sztuce europejskiej. - Koncepcja wystawy obejmuje spojrzenie na grzech przez pryzmat dwóch religii - judaizmu i chrze¶cijañstwa oraz trzech wyznañ: katolickiego, protestanckiego, prawos³awia oraz ró¿nych koncepcji filozoficznych widzianych w historycznej perspektywie - zaznaczy³a.
- Wbrew pozorom grzech nie nale¿y tylko do sfery religijnej cz³owieka, mimo ¿e w sferze tej przez wiele stuleci próbowano normowaæ jego pojmowanie. Zagadnienie to jest dzi¶ o tyle trudniejsze, ¿e jeste¶my ¶wiadkami rozlu¼nienia norm, rozmycia pojêcia grzechu. Oczyszczamy siê z wyobra¿eñ o nim. Wiele ¶rodowisk podwa¿a jego istnienie, odrzuca, zastêpuj±c go szeroko pojêt± wolno¶ci±. To sprawia, ¿e pojêcie "grzech" znajduje siê w kryzysie lub jest wykre¶lane ze s³ownika. Niejednokrotnie bywa u¿ywane do innych celów ni¿ dawniej, na przyk³ad w reklamie czekolady, bielizny i turystyce - uwa¿a kurator.
Jej zdaniem, ka¿dy z ogl±daj±cych ekspozycjê znajdzie w niej co¶ dla siebie.
- W moim przekonaniu najwa¿niejsz± czê¶ci± wystawy jest pokazanie grzechu w ró¿nych sytuacjach ¿yciowych: we w³adzy, w polityce, po¿±daniu zmys³owym i cielesnym oraz tym, co jest domen± siedmiu grzechów g³ównych – oceni³a.
Purc-Stêpniak podkre¶li³a zarazem, ¿e wystawa nie ro¶ci pretensji do wyja¶nienia mitycznych i historycznych ¼róde³ grzechu i wyczerpania wszystkich zagadnieñ zwi±zanych z tematem.
- Koncentruje siê raczej na proporcjonalno¶ci grzechu i wolno¶ci, pragnie wskazaæ ró¿ne punkty zainteresowania artystów. W historycznym przegl±dzie eksponatów stanowi to atut ekspozycji, gdy¿ na przestrzeni piêciu wieków sposób obrazowania grzechu ulega³ przeobra¿eniom w zwi±zku ze zmian± mentalno¶ci, obyczajowo¶ci, a tak¿e rozumienia cz³owieka, jego potrzeb i braków – nadmieni³a.
Wystawa "Grzech. Obrazy grzechu w sztuce europejskiej od XV do pocz±tku XX wieku" prezentowana bêdzie w dwóch miejscach: g³ównej siedzibie Muzeum Narodowego w Gdañsku na ul. Toruñskiej oraz w oddziale w Zielonej Bramie na D³ugim Targu.
Ekspozycja bêdzie czynna do 31 stycznia 2016 r.
...
Ciekawy temat bo rzecz jasna artysci nie mogli zrobic porno. Nie mozna doslownie przedstawic gwaltu bo nie bedzie sztuki. Dlatego np. jesli macie np. najazd barbarzyncow na Rzym i barbarzynca szarpie kobiete za reke a ona jest dziwnie wygieta to jest artystyczne przedstawienie gwaltu! To jest wlasnie sztuka. Nie wulgarna doslownosc.