ROPCziO
Serwis znalezionych frazLinki
- Ashley...
- ,,Fachowcy'' Tuska zapowiadają oszałamiający wzrost PKB !
- Matematyka nauczycielska
- Towarzysze kubańscy zniszczyli gospodarkę - chcą odkręcić !!
- ,,Poprawiacze'' Biblii ...
- Oprioriterade personliga Lan - Med ut Uppleva Nagra Far
- Ciemne chmury nad RosÄ… !
- Lato First Minute
- ANKIETA
- Moskiewska agresja na WielkÄ… BrytaniÄ™!
- pośrednictwo finansowe
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- windykator.xlx.pl
Ashley...
35. rocznica powstania Ruchu Obrony Praw Cz³owieka i Obywatela (ROPCiO)
Poszanowanie, obrona i respektowanie praw cz³owieka oraz stworzenie szerokiego ruchu obywatelskiego - to g³ówne cele Ruchu Obrony Praw Cz³owieka i Obywatela. 25 marca mija 35 lat od utworzenia drugiej, obok KOR, jawnie dzia³aj±cej antypeerelowskiej organizacji opozycyjnej.
>>>
KOR nie byl antyPRLowski w zadnym razie . A poza tym to zupelnie co innego ...
Inicjatywa powo³ania Ruchu Obrony Praw Cz³owieka i Obywatela (ROPCiO) pojawi³a siê w ¶rodowiskach niepodleg³o¶ciowych na prze³omie 1975 i 1976 r. Jego za³o¿yciele podkre¶lali swój zwi±zek z tradycj± II RP i Armii Krajowej, a tak¿e z Ko¶cio³em katolickim. Byli w¶ród nich niedawni wiê¼niowie polityczni z rozbitej przez SB na prze³omie lat 60. i 70. konspiracyjnej organizacji "Ruch" (m.in. Andrzej Czuma), a tak¿e weterani AK i powojennego podziemia antykomunistycznego. ROPCiO by³ jawn± form± dzia³ania powsta³ej 12 marca 1977 r. konspiracyjnej organizacji Nurt Niepodleg³o¶ci. Dokumentem za³o¿ycielskim ROPCiO by³ apel „Do spo³eczeñstwa polskiego” podpisany 25 marca 1977 r. i przes³any do marsza³ka Sejmu oraz Episkopatu Polski. Dzieñ pó¼niej zosta³ on og³oszony na konferencji prasowej zorganizowanej w mieszkaniu Antoniego Pajdaka.
Autorzy apelu powo³ywali siê na Miêdzynarodowe Pakty Praw Cz³owieka, ratyfikowane przez Radê Pañstwa PRL 3 marca 1977 r. Nawi±zywali równie¿ do Aktu Koñcowego Konferencji Bezpieczeñstwa i Wspó³pracy w Europie z 31 lipca 1975 r., mówi±cego o poszanowaniu praw i podstawowych wolno¶ci cz³owieka, oraz do Konstytucji PRL, przyznaj±cej w czê¶ci deklaratywnej wolno¶æ przekonañ, wypowiedzi, druku, zgromadzeñ i manifestacji oraz zrzeszania siê.
Dzia³acze ROPCiO, odwo³uj±c siê do zasad zawartych m.in. w Konfederacji Warszawskiej z 1573 r., gwarantuj±cej wolno¶æ wyznania, Konstytucji 3 Maja oraz has³a "Za wolno¶æ wasz± i nasz±", pisali: „prawa cz³owieka i obywatela s± nienaruszalne, niezbywalne i nie mo¿na siê ich zrzec. Nie mo¿e byæ prawdziwie wolny naród, którego cz³onkowie rezygnuj± z korzystania i z obrony swoich praw - jak tego dowiod³y do¶wiadczenia historyczne, tak¿e Polski i Polaków”.
Apel „Do spo³eczeñstwa polskiego” podpisali: Mieczys³aw Boruta Spiechowicz, Andrzej Czuma, Karol G³ogowski, Kazimierz Janusz, Stefan Kaczorowski, Leszek Moczulski, Marek Niesio³owski, Antoni Pajdak, ks. Bogdan Papiernik, Zbigniew Sekulski, Zbigniew Siemiñski, Bogumi³ Studziñski, Piotr Typiak, ks. Ludwik Wi¶niewski, Adam Wojciechowski, Andrzej Wo¼nicki, ks. Jan Zieja i Wojciech Ziembiñski (Antoni Pajdak i ks. Jan Zieja wkrótce wycofali swoje podpisy).
ROPCiO tworzyli ci opozycjoni¶ci, którzy w wiêkszo¶ci nie widzieli siê w sk³adzie dzia³aj±cego od 1976 r. Komitetu Obrony Robotników (potem Komitet Samoobrony Spo³ecznej KOR).
Dzia³acze ROPCiO i KSS KOR niejednokrotnie wspó³dzia³ali ze sob±. Zarazem jednak miêdzy tymi organizacjami panowa³a nieufno¶æ i dystans. "Dla ogromnej wiêkszo¶ci dzia³aczy KOR krañcowym celem by³a demokratyzacja PRL. ROPCiO dzia³a³ w innej perspektywie: dla nas celem by³o obalenie PRL i stworzenie niepodleg³ej i demokratycznej Trzeciej Rzeczypospolitej" - powiedzia³ PAP Moczulski.
Dzia³acze ROPCiO - podobnie jak innych ugrupowañ antypeerelowskich - byli czêsto zwalniani z pracy, zatrzymywani na 48 godzin. Czasem otrzymywali sankcjê prokuratorsk±, siedzieli wtedy w areszcie d³u¿ej. Zdarza³y siê te¿ pobicia. W³adze komunistyczne nie zdecydowa³y siê jednak na zlikwidowanie powstaj±cej opozycji politycznej - w tym i Ruchu - drog± masowych represji i wyroków wiêzienia.
Ruch nie posiada³ struktury statutowej, cz³onkostwa ani w³adz, okre¶la³ siê jako spo³eczne dzia³anie obywatelskie, otwarte dla wszystkich. Jedynym elementem nadaj±cym mu formê organizacyjn± byli rzecznicy, na których wybrano Moczulskiego i Czumê. Nie przyznano im jednak ¿adnych uprawnieñ organizacyjnych, a ich wypowiedzi nie by³y wi±¿±ce dla uczestników ROPCiO. Mimo to do czerwca 1978 r. odgrywali rolê nieformalnych liderów.
Otwarta formu³a Ruchu u³atwia³a wprawdzie podejmowanie dzia³añ na rzecz poszanowania praw obywatelskich bez wyra¼nej deklaracji przyst±pienia do organizacji, jednak z drugiej strony brak wewnêtrznych struktur utrudnia³ kierowanie nim i koordynacjê podejmowanych inicjatyw. Stwarza³ równie¿ mo¿liwo¶æ przenikania do ROPCiO agentów S³u¿by Bezpieczeñstwa, którzy - jak siê pó¼niej okaza³o - dzia³ali w strukturach Ruchu, przekazuj±c SB informacje i pe³ni±c funkcjê agentów wp³ywu d±¿±cych do opó¼nienia dzia³añ ROPCiO oraz poró¿nienia jego cz³onków.
Mimo to przez pierwsze kilkana¶cie miesiêcy Ruch rozwija³ siê. Do czerwca 1978 r. w 12 miastach powsta³y punkty konsultacyjno-informacyjne, bêd±ce form± terenowych przedstawicielstw ROPCiO. Du¿± wagê przywi±zywano do dzia³alno¶ci samokszta³ceniowej, opieraj±cej siê na tworzonych w kilku miastach klubach swobodnej dyskusji. Dosyæ regularnie wydawano niezale¿ne pismo "Opinia", w którym jawnie podawano sk³ad i adres redakcji. ¦rodowisko m³odych dzia³aczy Ruchu wydawa³o "Bratniaka", a ludowcy - "Gospodarza". Ze strukturami ROPCiO zwi±zane by³y tak¿e pisma "Ruch Zwi±zkowy", "Wolne S³owo" i "Uczeñ Polski".
Z inicjatywy Ruchu utworzono pierwszy Komitet Za³o¿ycielski Wolnych Zwi±zków Zawodowych w Katowicach. Ponadto na szerok± skalê przeprowadzono akcjê popularyzuj±c± Miêdzynarodowe Pakty Praw Cz³owieka.
ROPCiO realizowa³ swoje zadania tak¿e poprzez kampaniê wokó³ og³oszenia w Dzienniku Ustaw tekstu ratyfikowanych Miêdzynarodowych Paktów Praw oraz przez szereg wniosków obywatelskich do Sejmu PRL, domagaj±cych siê zmian w ustawodawstwie dla uzyskania jego zgodno¶ci z Paktami, zw³aszcza w kwestii podstawowych praw obywatelskich. W zwi±zku z tym postulowano m.in. przyznanie Ko¶cio³owi gwarancji prawnych (status, prawo do budowy ¶wi±tyñ, pisma ko¶cielne, radiowe i telewizyjne msze ¶w.).
Cz³onkowie Ruchu reagowali na wydarzenia w kraju - poprzez o¶wiadczenia wydawane przez rzeczników lub sygnowane przez wiêksz± liczbê cz³onków. Brali udzia³ lub organizowali manifestacje, uroczysto¶ci patriotyczne, uczestniczyli w okoliczno¶ciowych mszach.
Dzia³acze ROPCiO protestowali te¿ przeciw nadu¿yciom w³adzy poprzez g³odówki protestacyjne, akcje ulotkowe czy o¶wiadczenia. W miejscach publicznych organizowane by³y akcje, maj±ce na celu zbieranie podpisów pod wnioskami i petycjami, po³±czone niejednokrotnie z organizowaniem wieców informacyjnych.
Rozwój ROPCiO za³ama³ siê w 1978 r. na skutek narastaj±cego sporu miêdzy rzecznikami, który powoli zacz±³ parali¿owaæ pracê redakcji g³ównego pisma ROPCiO, "Opinii", w której sk³ad wchodzili obaj rzecznicy. Moczulskiemu zarzucano zapêdy wodzowskie, autorytarny styl pracy z zespo³em i podejmowanie decyzji bez uzgodnienia, a tak¿e podawanie nieprawdziwych informacji do wiadomo¶ci publicznej. Moczulski za¶ oskar¿a³ Czumê i jego stronników o brak dzia³ania i ¶wiadome blokowanie podejmowanych przez siebie inicjatyw. Zewnêtrznym przejawem tocz±cej siê rywalizacji by³o usuniêcie Moczulskiego w maju 1978 r. z redakcji "Opinii".
Spór mia³o rozstrzygn±æ III Spotkanie Ogólnopolskie ROPCiO, zwo³ane w Zalesiu Górnym na 10 kwietnia 1978 r. Przebiega³o ono w atmosferze wzajemnych oskar¿eñ. G³osowanie w sprawie sk³adu redakcji "Opinii" przynios³o zwyciêstwo Andrzejowi Czumie.
Ostatecznie wykluczony Moczulski w nied³ugim czasie za³o¿y³ nowe pismo - "Drogê", wokó³ którego skupili siê jego zwolennicy.
Spotkanie w Zalesiu Górnym pokaza³o, ¿e niemo¿liwa jest dalsza wspó³praca pomiêdzy Czum± a Moczulskim, dlatego podjêto decyzjê o zniesieniu instytucji rzeczników. Nie utworzono jednak ¿adnej innej, która przejê³aby ich obowi±zki. Uzgodniono jedynie, ¿e kluczowe dla przysz³o¶ci Ruchu decyzje podjête zostan± na kolejnym spotkaniu, zaplanowanym na jesieñ 1978 r.
We wrze¶niu 1978 r. grupa skupiona wokó³ Moczulskiego i G³ogowskiego powo³a³a Zespó³ Inicjatywy Obywatelskiej (ZIO), maj±cy konsolidowaæ ró¿ne ¶rodowiska dzia³aj±ce w ROPCiO. Szybko okaza³o siê jednak, ¿e zamiast zintegrowaæ Ruch, pog³êbi³y one jego roz³am. ZIO rozpad³ siê pó¼niej na Konfederacjê Polski Niepodleg³ej, Ruch M³odej Polski i Ruch Wolnych Demokratów. Roz³am w pe³ni uwidoczni³ siê 9 i 10 grudnia 1978 r., kiedy w Warszawie równolegle odby³y siê dwa spotkania: zwolenników Czumy i Moczulskiego. Wydarzenia te rozpoczê³y nowy okres w historii ROPCiO. Od tej pory dzia³a³y równocze¶nie dwa wzajemnie nieuznaj±ce siê Ruchy Obrony Praw Cz³owieka i Obywatela.
Roz³amy w ROPCiO przyczyni³y siê do ograniczenia jego aktywno¶ci, a tym samym zmniejszenia oddzia³ywania na spo³eczeñstwo. Po czerwcu 1978 r. do najbardziej spektakularnych akcji Ruchu nale¿a³y manifestacje patriotyczne, z regu³y organizowane 3 maja i 11 listopada. Wydarzenia sierpnia 1980 r. i powstanie "Solidarno¶ci" sprawi³y, ¿e przejê³a ona wiêkszo¶æ celów, jakie stawiali przed sob± uczestnicy Ruchu. Nast±pi³a marginalizacja znaczenia ROPCiO, a jego dzia³alno¶æ zanik³a ostatecznie po 13 grudnia 1981 r.
>>>>
Od razu trzeba wyjasnic nieporozumienie . Nie ma zadnego porownania z KOR . KOR o profilu marksistowsko-leninowskim jak wskazuje nazwa grupowal dysydentow z PZPR . Byl to typowy bunt dzieci UBekow ...
Rzecz jasna ludzie na dolach chcieli dobrze ale ta grupka ktorej symbolem jest Michnik opanowala KOR i zdominowala . Jak pozniej w 89 roku . Takie KORniki niszczace wszystko to co wartosciowe ...
Natomiast ROPCziO nie nawiazywal do ,,klasowych marksistwosko-leninowskich schematow'' ale zajmowal sie obrona PRAW CZLOWIEKA .
Bylo to zwiazane z tym ze komuna podpisala dokumenty zobowiazujace sie przestrzegac praw czlowieka KBWE itp. Stad po tym powstal ROPCziO aby pilnowac tych porozumien . ROPCziO mial doprowadzic do upadku komuny poprzez powstanie wielkiego ruchu spolecznego . I rzeczywiscie powstala Solidarnosc ! Moczulski wyraznie wielokrotnie mowil ze celem jest NIEPODLEG£O¦Æ a to oznaczalo koniec komuny bo inaczej byc nie moglo ... Porownajmy daty ...
1977 ROPCziO
1978 Papie¿
1979 Pielgrzymka do Polski i zalozenie KPN
1980 Solidarnosc
Wydarzenia narastaly a Bóg WPISYWAL SIE W TEN SCENARIUSZ ktory poblogoslawil jak widac !!!
Komuna zostal zniszczona . To co pozniej zrobiliscie z darem Boga a takze zaslugami takich ludzi jak Moczulski WO£A O POMSTÊ DO NIEBA I DOMAGA SIÊ KARY . Ale to juz inna mroczna historia . Ta byla jasna i promienna ! :O)))
Zmar³ prof. £ukasz Czuma, dzia³acz opozycji antykomunistycznej,.
W wieku 77 lat zmar³ w Lublinie prof. £ukasz Czuma, dzia³acz opozycji antykomunistycznej, wyk³adowca Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. - Prof. £ukasz Czuma zmar³ w Lublinie. Msza ¶w. ¿a³obna zostanie odprawiona w ¶rodê, 6 czerwca w Ko¶ciele Akademickim KUL. Uroczysto¶ci pogrzebowe odbêd± siê na cmentarzu przy ul. Lipowej w Lublinie - poinformowa³ rzecznik prasowy KUL Rados³aw Ha³as.
Prof. Czuma urodzi³ siê 9 czerwca 1935 r. w Zakopanem. Magisterium uzyska³ z filozofii na KUL w 1958 r., a cztery lata pó¼niej obroni³ doktorat. Rozprawê habilitacyjn± z filozofii spo³ecznej i gospodarczej przedstawi³ w 1972 r., jednak zosta³a ona zatwierdzona przez w³adze PRL dopiero w 1981 r. Tytu³ profesora zwyczajnego uzyska³ w roku 2000.
Pracê na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim rozpocz±³ w 1961 r. By³ m.in. kierownikiem Sekcji Ekonomii (1994-97), kierowa³ te¿ Katedr± Teorii Ekonomii (1984-2007). Jego zainteresowania naukowe obejmowa³y teoriê ekonomii, doktryny ekonomiczne i polityczne, katolick± naukê spo³eczn±, historiê gospodarcz± Polski i ¶wiata. W latach 80. i 90. wyk³ada³ równie¿ w Instytucie Wy¿szej Kultury Religijnej na wydziale teologii KUL.
Napisa³ wiele prac z zakresu ekonomii i historii m.in. "Francois Perroux teoria wzrostu zharmonizowanego a wzrost gospodarczy po³udniowych W³och" (1973), "Niemarksistowska teoria ekonomii" (1989), "Zmiany gospodarcze w Polsce XX wieku" (1990), "Wprowadzenie do ekonomii" (1992), "Katolicka nauka spo³eczna" (1993), "Historia my¶li ekonomicznej" (2005).
W latach 1970-71 £ukasz Czuma by³ wiêziony pod zarzutem przynale¿no¶ci do nielegalnej, antykomunistycznej organizacji "Ruch". By³ te¿ cz³onkiem Ruchu Obrony Praw Cz³owieka i Obywatela (ROPCiO). Przez wiele lat inwigilowany przez ówczesne s³u¿by bezpieczeñstwa. W latach 1980-81 przewodniczy³ uczelnianej komisji NSZZ "Solidarno¶æ". Lubelska prokuratura w 1984 r. oskar¿y³a go o "zohydzanie socjalizmu", w 1985 r. o przynale¿no¶æ do nielegalnych struktur "Solidarno¶ci".
Wspólnie z braæmi - ks. Hubertem Czum±, Andrzejem Czum± (by³y minister sprawiedliwo¶ci) i Benedyktem Czum± - napisa³ te¿ "Wspomnienia z PRL-u", które ukaza³y siê w 1996 r.
>>>>
Oczywiscie starajamy sie pamietac ich dobrze mimo wszystko co robili i co jeszcze glupiego zrobia ...